Rokiškio autobusų parkas: atsisakius trijų nepelningų tarpmiesčio reisų, kasmet galima sutaupyti naujam autobusui (18)

Publikuota: 2019-10-10 Kategorija: Verslas
Rokiškio autobusų parkas: atsisakius trijų nepelningų tarpmiesčio reisų, kasmet galima sutaupyti naujam autobusui
L. Dūdaitė-Kralikienė / Rokiškio autobusų parko direktorius Virginijus Matulka teigė, kad vidinių resursų optimizacijai įmonė neturi. O norint koja kojon žengti su laiku, reikia investicijų, atnaujinti senas parko mašinas.

„Jei kas rytą autobusu į Šiaulius važiuotų nors trečdalis tų, kurie pasirašė už šio reiso išsaugojimą, tai mums nereikėtų galvoti, ar palikti šį reisą. Mums į jį reiktų siųsti tris autobusus“, – sakė Rokiškio autobusų parko direktorius Virginijus Matulka. Su juo ir rajono meru Ramūnu Godeliausku „Rokiškio Sirena“ kalbėjosi apie viešojo transporto perspektyvas rajone.

Nori turėti reisą, kuriuo nevažiuoja?
Kam reikalingas autobusas, kuriuo niekas nevažiuoja? Pandėlio seniūnijos žmonėms. Už tai, kad būtų išsaugotas rytinis 7 val. maršrutas Rokiškis – Šiauliai, šioje seniūnijoje pasirašė per 300 asmenų. Kodėl? Tai ir rajono vadovui, ir autobusų parko direktoriui yra paslaptis. Kodėl pandėliečiams reikalingas autobusas, kuriuo kasdien važiuoja... 3,5 rajono keleivio (tokia liepos 1-osios– rugsėjo 30-osios statistika).  
Autobusų parko direktoriaus rankose – šio reiso trijų mėnesių bilietų išklotinė. Per tris mėnesius iš Rokiškio į Šiaulius važiavo... 1 keleivis, Rokiškyje į Pandėlį bilietus pirko 6, Kavoliškyje ir Moškėnuose po 1 važiavo į Pandėlį, Degeniuose įlipo 5 keleiviai. Tik iš Pandėlio į tolimesnes maršruto stoteles keliavo 70 asmenų. Bet tai – per tris mėnesius. Viso šiuo maršrutu per tris mėnesius keliavo 315 rajono keleivių, arba 3,5 keleivio reisui. Liūto dalį keleivių sudarė asmenys, kurie įlipo Šeduvoje, Berčiūnuose, Radviliškyje ir Panevėžyje, bei vyko trumpus atstumus. „90 proc. to maršruto keleivių – iš ten“, – sakė pašnekovas.
Jei reisu važiuoja vos 3,5 keleivio, įskaičiuojant, kiek kainuoja kuras, vairuotojo alga, autobusas bei jo priežiūra, akivaizdu, kad maršrutas negali būti pelningas. Ir jis nėra pelningas: pernai atnešė 28 tūkst. Eur nuostolio. Kam apskritai buvo reikalingas šis reisas? „Gal tuomet, kai buvo populiaresnis Šiaulių universitetas, juo važiuodavo studentai. Arba žmonės vykdavo į Panevėžį pas gydytojus“, – sakė V. Matulka. O dabar akivaizdu: autobusas toli už rajono ribų važiuoja tuščias, ir tik galinėse stotelėse pradeda lipti keleiviai. „Vadinasi, mes savo rajono ir įmonės lėšomis sprendžiame kitų miestų susisiekimo problemas“, – reziumavo V. Matulka.
O gal tiesiog vairuotojai bilietėlių keleiviams neduoda, kaip spėliojo „Rokiškio Sirenos“ komentatoriai? V. Matulka teigė, kad įmonės kontrolieriai nuolatos ir reguliariai tikrina visus maršrutus, tad galimybių ženkliai sukčiauti nėra.
Ar yra kitų būdų keleiviams patekti į Pandėlį? Rajono meras R. Godeliauskas pabrėžė, kad savivaldybės funkcija yra užtikrinti vietinio susisiekimo maršrutus: miesto ir priemiesčio. Suvainiškį, Raikėnus, Lailūnus pandėliečiai gali pasiekti mokykliniais autobusais, turinčiais licenciją vežti ir kitus keleivius. „Kasryt į Pandėlio gimnaziją taip suvežame 120 vaikų“, – sakė autobusų parko direktorius. Iš ryto Pandėlį rokiškėnai gali pasiekti autobusu į Vilnių, išvykstančiu 4 val. Norintiesiems pas gydytoją į Panevėžį yra Rokiškio autobusų parko tiesioginiai maršrutai 5.45; 8; 12 val. Į Šiaulius kasdien vyks traukinys, tad ir šis miestas rokiškėnams bus pasiekiamas.
7 val. reisas Rokiškis – Šiauliai buvo pats nepelningiausias, atnešęs 28 tūkst. Eur nuostolio. Todėl jis ir sustabdytas. Antras nuostolingiausiųjų sąraše – reisas 5.35 val. iš Rokiškio į Kauną. Atrodytų, šis lyg ir turėjo būti populiarus, kaip komentaruose rašė „Rokiškio Sirenos“ skaitytojai, patogus tiems, kurie važiuodavo į akių ligų klinikas Kaune ar pas kitus gydytojus. Taip pat ir studentams jis turėjo būti patrauklus. Bet skaičiai byloja ką kita – pernai šis reisas atnešė 22 tūkst. Eur nuostolio. Todėl ir buvo nuspręsta toliau šio reiso autobusą leisti į kelią tik pirmadieniais, penktadieniais ir šeštadieniais.
Nepelningas ir pats ankstyviausias reisas į Panevėžį, 5.45 val. Kol kas jo likimas dar svarstomas, stebima situacija.

Pelningiausia – Vilniaus kryptis
O kaip gi kiti tarpmiesčio reisai, skirti rokiškėnus vežti į Kauną, Vilnių, Panevėžį. V. Matulkos teigimu, kai kurie reisai yra nuostolingi, kai kurie – pelningi. Viso tarpmiesčio maršrutai pernai atnešė 140 tūkst. Eur nuostolio. Ir kadangi ši suma nekompensuojama savivaldybės, tai ji tenka pačiai įmonei.
O kokie maršrutai pelningi? Vieni atnešė parkui simbolinį, vos kelių šimtų eurų pelną, kiti papildė kasą solidesniu pelnu. Kokie reisai kiek davė pelno, pašnekovas atskleisti nenorėjo – tai komercinė paslaptis, ir tokios žinios labai pasitarnautų konkurentams. Tik užsiminė, kad pelningiausia yra Vilniaus kryptis.
Paklaustas, kas lemia reisų pelningumą, pašnekovas vardijo daug faktorių. Visų pirma patogumas, greitis, optimalus maršrutas. Todėl ir buvo sutrumpinti kai kurie maršrutai, atsisakyta prabangos vežti svetimų rajonų keleivius po tų rajonų mažuosius miestelius. Pertrvarkos duoda vaisių: nors gyventojų, tad ir potencialių keleivių mažėja, visgi tarpmiesčio maršrutais Rokiškio autobusų parkas sugeba keleivių skaičių auginti 2-3 proc. kasmet.
Nors, tarkime, maršrutas į Vilnių per Jūžintus yra ir populiarus, ir pelningas, jis autobusų parko vadovybei yra galvos skausmas. Mat iki Užpalių toks žvyrkelis, kad autobuso važiuoklė gerokai nukenčia. „Kalbėjome su kolega Utenos meru šiuo klausimu. Tikimės, kad ši 15-16 km kelio atkarpa bus asfaltuota“, – sakė rajono meras R. Godeliauskas. Nemažai problemų kelia ir kelias į Vilnių. Ten nuo Utenos prasideda vadinamoji „betonkė“, kuri taip pat neprideda sveikatos autobusų važiuoklėms.
Autobusų parkas stengiasi užsidirbti papildomų lėšų, organizuodamas įvairias pramogines išvykas. Pavyzdžiui, į Jūrmalą prie jūros, ar į Daugpilį apsipirkti. Ir tokie maršrutai sulaukia didelio dėmesio. Jau dabar lapkričio mėnesiui sulaukta pageidavimų vykti į šventę Rygoje, gruodį – į kalėdinę Rygą ir Vilnių.
Keleivių patogumui buvo atnaujinti keturi tarpmiesčio reisams skirti maršrutai, juose įdiegti kondicionieriai, Wi-Fi ryšys.

Gerumas kerta per kišenę
Ką reiškia 28 tūkst. ar 22 tūkst. Eur nuostolio? Kad būtų paprasčiau įsivaizduoti, autobusų parko direktoriaus, klausėme, kiek kainuoja naujas autobusas? 34-38 vietų autobusas kainuotų 230 tūkst. Eur ir Pridėtinės vertės mokesčio (PVM) sumą, 21-os vietos autobusas atsieitų 80 tūkst. Eur + PVM. Susumavus trijų nepelningiausių reisų atnešamus nuostolius, išeitų, kad per metus jie mūsų rajono autobusų parkui kainuoja maždaug vieną naują 21-os vietos autobusą. „Mes savo sąskaita sprendžiame kitų rajonų keleivių pavėžėjimo problemas“, – dar kartą pakartojo Rokiškio autobusų parko direktorius. Jo teigimu, ne tik Rokiškis atsisako nepelningų maršrutų. Tą daro ir didieji keleivių vežėjai.
O kokie gi tie Rokiškio autobusai? Populiarieji „žaliukai“, rokiškėnų pravardžiuojami dar „agurkais“ ir „daržinėmis“, skaičiuoja jau 40 metų. Šie autobusai buvo pirkti iš Vokietijos kariuomenės, buvo palyginti nedaug važinėti ir gerai prižiūrėti, todėl dar neblogai išsilaikę. Tačiau akivaizdu, kad senas Rokiškio autobusų parko mašinas reikia keisti naujomis ar bent naujesnėmis. „Rajono savivaldybė šiuo klausimu irgi negali padėti. Mes negalime skolintis naujiems autobusams pirkti“, – kalbėjo rajono meras R. Godeliauskas.
O kaip atnaujinti parką? Autobusų parko direktorius V.Matulka teigė, kad savo resursais įmonė to padaryti negali. Nes jau optimizuota viskas, ką begalima optimizuoti. „Atleidome valytojus-plovėjus, techninės pagalbos vairuotoją, tris vairuotojus, panaikinome direktoriaus pavaduotojo etatą. Vidinių resursų taupyti nebeturime“, – sakė pašnekovas.
Jis sakė, kad 52 proc. parko išlaidų sudarė darbuotojų atlyginimai, 30 proc. – kuras. Taupyti vairuotojų atlyginimams negalima: parkas taptų nekonkurencingu darbdaviu.  „Kasmet kyla darbuotojų atlyginimai. Nors jie ir yra ne patys didžiausi, tačiau taupyti jiems negalime. Ne malkas ir ne plytas, o žmones vežame“, – sakė direktorius. Jis teigė, kad jau dabar trūksta specialistų. Įdomu tai, kad autobusų parkas prieš keletą savaičių į darbą priėmė pirmąją autobuso vairuotoją moterį. Ji važinėja priemiesčio maršrutais. Dabar įmonėje yra 87 darbuotojai.

Zoologijos sodas ir kiti ypatumai
O keistis būtina. Mat, visų pirma, grėsmingai tiksi laikas iki 2023 m. „Nuo tų metų turėtų įsigalioti įstatymo nuostata, kad tarpmiesčio maršrutais keleivius turėtų vežti ne senesni kaip 15 m. autobusai“, – sakė V. Matulka. Toliau, diskusijos apie taršos mokestį turėtų skatinti atsisakyti senų automobilių ir čia atsirastų papildoma niša visuomeniniam transportui. Tačiau tam reikia pasiruošti.Taigi, autobusų parkui reiktų rimtų permainų. „Tam, kad būtų galima bent pradėti galvoti apie rimtesnį autobusų parko atnaujinimą, reikia sumažinti nuostolius“, – sakė rajono meras R. Godeliauskas.
Meras lygino Lietuvos ir Slovėnijos, kurioje neseniai viešėjo, patirtį. „Ten nėra privačių autobusų, tik valstybiniai. Važinėja nauji ir apynaujai Mercedes-Benz“ markės autobusai“, – sakė jis. Abu pašnekovai pasigenda vieno svarbaus dalyko – nacionalinės strategijos keleivių pervežimo klausimu. O kai dirbama be strategijos, tuomet ir kyla įvairiausių problemų.
Antai, kad ir tie patys viešieji pirkimai. Bet kuri protingo verslo įmonė, taupydama lėšas, perka vieno gamintojo automobilius. Taip sutaupoma ne tik kainos atžvilgiu dėl perkamo kiekio, bet ir lėšų priežiūrai. O štai Rokiškio autobusų parke – ištisas zoologijos sodas. „Buvo perkami tokie autobusai, kurie pusę metų stovėdavo „ant kaladžių“, kol būdavo paruošiami išvažiuoti į reisusׅ“, – sakė V. Matulka. Jis teigė, kad norėtų vienos linijos autobusų, ar bent jau ateityje sumažinti zoologijos sodą. Mat remontas ir priežiūra kainuotų pigiau. O taupydama lėšas šiam reikalui, įmonė pasamdė du kvalifikuotus elektros ir elektronikos specialistus, įsigijo diagnostikai reikalingos programinės įrangos.

Užprogramuotas nuostolis
R. Godeliausko teigimu, į atnaujinimų traukinį ne tik mūsų rajono, bet ir daugelio šalies rajonų autobusų parkai pavėlavo. Ir daugumos jų veikla – nuostolinga, reikalinga savivaldybės dotacijų. Tik tarpmiesčio autobusų pelniningi maršrutai gali šiek tiek kompensuoti nuostolį, patiriamą pervežant keleivius vietinio susisiekimo maršrutais.
Jau kuris laikas sklando kalbos apie galimą autobusų parko privatizavimą. Meras šias kalbas neigia: nors savivaldybės įmonė ir patiria nuostolius, tačiau privatizavimas nėra išeitis. Kodėl? „Kitų rajonų patirtis rodo, kad privatizavus autobusų parkus, vėliau paslaugų kaštai išaugo trečdaliu. Tad kokia prasmė tą daryti?“, – retoriškai klausė meras. Ir pridūrė, kad nors bendrovę ir sudėtinga išlaikyti, tačiau minčių ją privatizuoti nėra ir nebus. O keleivių pavėžėjimo vietiniais maršrutais negalima vertinti tik per komercijos prizmę – tai, visų pirma, socialinė paslauga.
Priemiesčio maršrutai nuostolingi. Pašnekovai neslepia, kad autobusų parko autobusams sunku konkuruoti su privačiais vežėjais. Ir dėl patogesnio laiko, ir dėl elementaraus važiavimo greičio. Juk autobusas iš Rokiškio į Juodupę nuvažiuoja maždaug per pusvalandį. Didinti važiavimo greitį reiškia keisti reiso tvarkaraštį. O tą ne visuomet paprasta padaryti. „Darome, ką galime. Ir ne kartą peržiūrėjome išvažiavimo laikus, kad tik maršrutai būtų patrauklesni keleiviams. Tačiau vieniems patogu, kitiems – ne. Mes pirmiausia derinamės prie moksleivių vežiojimo grafiko“, – sakė autobusų parko direktorius.
Nemažai priekaištų būta ir dėl to, kad antai į geležinkelio stotį atvyksta traukinys, o miesto autobuso nėra. „Mes patys stebėjome: nėra daug norinčiųjų traukinio keleivių važiuoti miesto autobusu“, – sakė V. Matulka.
Mažai kas žino, tačiau keleivių patogumui galima įsigyti ir nuolatinius miesto autobusų bilietus. Mėnesio bilietas be nuolaidos kainuoja 22 Eur, su 50 proc. nuolaida – 11 Eur, o su 80 proc. nuolaida – 4,4 Eur. Bilietas važiuoti tik darbo dienomis kainuoja atitinkamai 15 Eur, 4,5 Eur, ir 3 Eur. Vienkartinis bilietėlis – 0,6 Eur.


Ar užsuks gražusis autobusas?
Rokiškėnai jau kelis mėnesius tarkuoja Rokiškio autobusų parką, kodėl neužsuka į Rokiškį tarptautinio maršruto autobusas Ryga-Talinas. Mat ne vienas yra palydėjęs akimis šį gražų, modernų, o svarbiausia, ir gana pigią kelionę siūlantį autobusą, kai jis pro viaduką ir Vilties gatvę nusuka Biržų link. V. Matulka paneigė gandus, kad šio autobuso neįsileido autobusų stotis. „Mes įsileistume. Kad tik važiuotų. Su džiaugsmu priimtume“, – užtikrino jis.
Su šio maršruto savininke įmone bando kontaktų rasti ir rajono meras R. Godeliauskas. Jis tikisi, kad pavyks susitarti, ir kelionės šiuo maršrutu bus prieinamos ir rokiškėnams.

Dalintis naujiena
Rašyti komentarą