Lietuvos savivaldybių skaidrumo indekse Rokiškis atsidūrė gale, bet ar taip yra iš tiesų? (0)

Publikuota: 2023-03-27 Kategorija: Savivalda
Lietuvos savivaldybių skaidrumo indekse Rokiškis atsidūrė gale, bet ar taip yra iš tiesų?
Rokiškio Sirena nuotr. / Rokiškio rajono savivaldybės pozicija bendrame šalies indekse.

Neseniai buvo pristatytas Lietuvos savivaldybių bendras skaidrumo indeksas, kuriame Rokiškio rajono savivaldybė tikrai nežiba, atsidūrusi trečioje pozicijoje nuo galo. Tačiau tai neatskleidžia realios situacijos ar išties atrodome taip prastai, nes, pasirodo, didžiausia problema yra šio tyrimo vertinimo kriterijų aiškumas, o ir jį atlikusi agentūra pripažino, kad jų suformuluoti reikalavimai viešosios informacijos pateikimui nėra nurodyti teisės aktuose.

Tiesa, nors, kaip aiškino mūsų savivaldybės atstovai, viskas, kas privaloma, pas mus yra viešinama, tačiau norint rasti tą informaciją tenka giliai „pasirausti“ Rokiškio rajono savivaldybės interneto svetainėje.

Gavo 67 balus

Per beveik dešimtmetį Lietuvos savivaldybių bendras skaidrumo lygis išaugo pusantro karto, rodo naujausias „Transparency International“ Lietuvos skyriaus (TILS) savivaldybių skaidrumo tyrimas, kurio duomenys pateikiami www.jurgiokepure.lt. 2022 m. savivaldybės surinko 85 balus iš 100, 2018 m. – 69 balus, 2014 m. – 56 balus.

2022 m. dvi iš penkių savivaldybių (23) surinko 90 balų ir daugiau – prieš ketverius metus tokių savivaldybių buvo dvi. Savivaldybės pradėjo skelbti daugiau informacijos apie savo darbuotojus, savivaldybių politikų ir administracijų vadovų interesus. Taip pat – viešųjų pirkimų planus, konkursus laimėjusias įmones bei jų teikiamas paslaugas, savivaldybių įmones ir įstaigas.

Daugiausiai apie savo veiklą viešina Panevėžio miesto (99 balai), Alytaus, Molėtų, Kaišiadorių ir Šiaulių (po 97 balus), Prienų, Visagino ir Vilniaus miesto (po 96 balus) savivaldybės. Mažiausiai – Rokiškio (67 balai), Šalčininkų (67 balai) rajonų ir Kauno miesto (65 balai) savivaldybės.

Į ką kreipė dėmesį?

Beveik visos savivaldybės (57) skelbia apie galimybes gyventojams dalyvauti sprendimų priėmime. Sprendimus dėl gyventojų pateiktų pasiūlymų viešai skelbia pusė savivaldybių (34).

Savivaldybės teikia mažiau informacijos apie tarybos veiklą nei prieš ketverius metus (89 balai, lyginant su 95 balais 2018 m.). Kas šešta savivaldybė (9) neviešina individualių tarybos narių balsavimų svarstomais klausimais.

Pirmą kartą nuo vertinimo pradžios visos savivaldybės viešina informaciją apie savo valdomas įmones ir įstaigas. Vis tik, dvi iš penkių savivaldybių (25) nenurodo, kodėl konkrečius asmenis skyrė į savivaldybės valdomų įmonių valdybas.

Tik trečdalis savivaldybių (17) finansines ataskaitas pateikia taip, kad jose veiktų kompiuterinė paieškos sistema, leidžianti analizuoti dokumentus ir ieškoti duomenų pagal raktinius žodžius (2018 m. – 9).

Šeštadalis savivaldybių (11) neskelbia savo korupcijos prevencijos programų bei jų įgyvendinimo planų.

Tyrime vertintos visos 60 savivaldybių. Jų svetainėse žiūrėta, kiek informacijos savivaldybės teikia apie savo darbuotojus, tarybos veiklą, antikorupcines priemones, savivaldybių įmones ir paslaugas, biudžetą, viešuosius pirkimus ir gyventojų galimybes dalyvauti sprendimų priėmime. Analizuota, ar savivaldybės skelbia ne tik privalomą viešinti, bet ir papildomą informaciją apie savo veiklą.

Savivaldybių interneto svetainių analizę TILS atliko 2022 m. spalio – 2023 m. sausio mėn. Vertinimo rezultatai buvo siunčiami visoms savivaldybėms, joms sudaryta galimybė pradėti viešinti trūkstamą informaciją ir taip pakoreguoti savo įvertinimą. Iniciatyvos metu bendras savivaldybių rezultatas pagerėjo 12 balų (nuo 73 iki 85).

Kur mūsų bėda?

Kadangi, kai kurioje srityse Rokiškio rajono savivaldybė atrodo ganėtinai prastai, „Rokiškio Sirena“ pasiteiravo Andriaus Burnicko, savivaldybės administracijos direktorius, atsakingo už informacijos viešinimą savivaldybės svetainėje, dėl kokių priežasčių nepateikiama privaloma informacija.   

A. Burnickas (Rokiškio rajono savivaldybės nuotr.)

– Skiltyje „Darbuotojai“ viename iš punktų pateikiama tik pusė informacijos ir nėra skelbiama apie darbuotojų funkcijas ir reikalavimus pareigybei. Kodėl?

– Prie kiekvieno administracijos darbuotojo yra pateikta darbuotojo funkcijos ir reikalavimai jo pareigybei. Patikrinę informaciją, radome, kad tik prie 3 darbuotojų nebuvo nurodyta pareigybės dokumentų. Kaip tyrime skaičiuojami įvertinimo balai, mes duomenų neturime. Tačiau akivaizdu, kad jų pastabumui ir duomenų skaičiavimo metodikai galima pateikti ne vieną pastabą.

– Tyrime nurodyta, kad pas mus visiškai neviešinamos politikų ir administracijos darbuotojų (vadovų) viešų ir privačių interesų bei turto deklaracijos. Kodėl?

– Deklaruoti viešus ir privačius interesus, pateikti turto deklaracijas įpareigoja įstatymas, tačiau deklaracijų skelbimo būdas nėra nurodomas. Viešųjų ir privačių interesų deklaracijos yra viešai prieinamos. Savivaldybės tinklalapyje yra pateikiama nuoroda į sistemas, kuriose galime surasti visas gyventojus dominančias deklaracijas. Agentūros rekomendacija pateikti prie kiekvieno asmens deklaracijas nėra tikslinga, kadangi asmenys, kuriems reikalinga pateikti deklaracijas, jas turi atnaujinti pasikeitus informacijai.

– Skiltyje „Įmonės“ taip pat pateikta tik dalis privalomos informacijos. Kodėl neskelbiama kokie asmenys ir pagal kokius kriterijus buvo atrinkti į savivaldybės valdomų įmonių valdybas?  

– Valdybos narių sąrašas yra paskelbtas. Nepriklausomi kandidatai buvo atrinkti per konkursą, o priklausomi skirti mano įsakymu. Naujos kadencijos „Rokiškio komunalininko“ valdybos narių atrankos šiuo metu vyksta.

– Nurodoma, kad neveikia Rokiškio rajono savivaldybės finansinių ataskaitų kompiuterinės paieškos sistema. Ar tikrai taip yra?

– Pateiktose ataskaitose informacija yra nesunkiai surandama naudojantis PDF ar WORD dokumentų funkcionalumu, kadangi ataskaitos nėra didelės apimties. Šiuo metu kompiuterinės paieškos sistemos ataskaitose neturime įdiegę, tačiau įvertinę poreikį, svarstysime, kokios duomenų apimties dokumentams ją būtų verta įsigyti ir  diegti.

– Kalbant apie viešuosius pirkimus, tai čia viešinama mažiausiai informacijos. Dėl kokių konkrečių priežasčių nėra pateikiama informacija apie viešųjų pirkimų laimėtojus, interesų deklaracijas, paslaugų teikimą ir kodėl konkrečiai buvo pasirinkti šie laimėtojai?

– Mūsų viešųjų pirkimų skyrius skelbia daugiau informacijos nei reikalauja šią sritį reguliuojantys teisės aktai. Skelbiami planuojami ir įgyvendinti pirkimai, panaudotos lėšos. Darbuotojų, atrenkančių viešųjų pirkimų laimėtojus, deklaracijos viešinamos per informacinę nuorodą.

– Liūdniausias rodiklis, 33 proc., kalbant apie keturis tyrimo klausimus, liečiančius gyventojų įtraukimą ir galimybes dalyvauti priimant rajonui svarbius sprendimus bei teikiant pasiūlymus, taip pat kas daroma su iš gyventojų gautais pasiūlymais ar skundais. Čia iš viso nėra informacijos. Gal galite paaiškinti kodėl?

– Mūsų rajono gyventojai informaciją apie rengiamus savivaldybės tarybos sprendimus yra įpratę rasti skiltyte „Taryba“. Sprendimų projektai skelbiami laikantis terminų. Suinteresuoti fiziniai ir juridiniai asmenys gali teikti pastabas tiesiogiai projekto rengėjams, nes jie nurodomi projekte. Dažniausiai pasiūlymai yra pateikiami savivaldybės vadovams . Visi pasiūlymai yra nedelsiant pridedami prie atitinkamo tarybos sprendimo projekto, vėliau jie yra pristatomi ir svarstomi tarybos komitetų ir tarybos posėdžiuose. Atsižvelgiant į tyrimo rekomendacijas, nuorodą į tarybos sprendimų projektų skiltį skelbsime ir konsultacijų su visuomene skiltyje.  Informacija apie dalyvaujamąjį biudžetą, rengiamus detaliuosius planus yra skelbiami tiek skelbimų, tiek naujienų skiltyje. Gyventojų gautų pasiūlymų ir skundų nagrinėjimo tvarka yra nurodyta „Gyventojų aptarnavimas“. Tyrimo vykdytojams  pritrūko pastabumo. Gavus gyventojo skundą ar pasiūlymą, jis yra nagrinėjamas  laikantis teisės aktuose numatytos procedūros. Informacija apie skundą paprastai nėra skelbiama viešai dėl joje esančių asmens duomenų ar kitų viešumui jautrių duomenų.

Tyrimą atlikusi organizacija savo viešame pranešime yra pareiškusi, kad tyrinėjo viešosios informacijos sritis, kurios teisės aktuose nėra nurodytos kaip privalomos. Vadinasi, patys tyrėjai pripažįsta, kad dalis  reikalavimų yra jų pačių sugalvoti kaip pageidaujami ir  suformuluoti nepažymint, jog teisės aktuose tokio reikalavimo nėra. Savivaldybių interneto svetainėse tyrėjai ieškojo informacijos, kurios pagal teisės aktų reikalavimus ji skelbti neprivalo arba gali skelbti kita forma ir, neradę tokios informacijos, pažymėjo savo vertinimus.  Mūsų nuomone, tokia ataskaita nepagrįstai formuoja neigiamą gyventojų nuomonę.

Sunku vertinti svertus

Giedrė Kublickienė, Komunikacijos ir kultūros skyriaus vedėjos pavaduotoja, atsakinga už savivaldybės administracijos pasirodymą viešojoje erdvėje, sako, kad savivaldybės administracija, peržiūrėjusi pateiktą ataskaitą, vertino, kaip ir kokiu būdu yra skelbiama informacija Rokiškio savivaldybės tinklalapyje.

G. Kublickienė (Rokiškio rajono savivaldybės nuotr.)

„Galime teigti, jog informacija skelbiama ta, kurią numato teisės aktai. Atitinkamas veiklos sritis koordinuojantys specialistai užtikrina, kad jų veiklos aktuali informacija būtų atnaujinama ir patikrinama. Tačiau niekas nėra tikras, kad šviežiai atnaujinta informacija pasiekė vartotoją, nes galbūt jis interneto svetainėje apsilankė vakar ar prieš keletą valandų. Apžvelgėme ir kitų savivaldybių tinklalapius. Sunku vertinti vertinimo svertus, kai vienose savivaldybių tinklalapiuose užtenka nuorodos į sistemas, kuriose galima patikrinti viešųjų ir privačiųjų interesų deklaracijas, o kitose – ne“, – kalbėjo G. Kublickienė.

Trūksta aiškumo

Pašnekovės teigimu, pateikdama nuorodą į viešųjų ir privačiųjų interesų deklaravimo sistemą, savivaldybė suteikia galimybę vartotojui pasitikrinti pačią naujausią informaciją.

„Juk valstybės tarnautojai privalo deklaracijas atnaujinti iš karto pasikeitus situacijai ar statusui. Tad, ko gero, didžiausia problema yra vertinimo kriterijų aiškume. Tuo labiau, kad pati agentūra pripažino, kad jų suformuluoti reikalavimai viešosios informacijos pateikimui nėra nurodyti teisės aktuose“, – pastebėjo Komunikacijos ir kultūros skyriaus vedėjos pavaduotoja.

Anot pašnekovės, visa naujausia informacija skelbia skelbiama tiek naujienų skiltyje, tiek prie skelbimų, o tarybos ir komitetų posėdžiai transliuojami gyvai, taip pat posėdžių išsamūs protokolai skelbiami pagal reikalavimus.

„Jau šių metų pradžioje įtraukėme naują skiltį „Paraiškos finansavimui“, kurioje talpinamos aktyvios nuorodos į šiuo metu aktualius finansavimo projektus. Mes ieškome būdų ir sprendimų, ką ir kaip tobulinti, kad gyventojams informacija būtų prieinamesnė, greičiau ir patogiau surandama, tačiau turime laikytis LR Vyriausybės nustatytų bendrųjų reikalavimų valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų interneto svetainėms ir mobiliosioms programoms aprašo“, – tikino G. Kublickienė.

 

Dalintis naujiena
Rašyti komentarą

Rekomenduojami video