Rokiškio autobusų parko direktorius: „Gal kažkam ir nereikėjo tų pinigų. O mums – reikia!“ (8)

Publikuota: 2020-01-06 Kategorija: Politika
Rokiškio autobusų parko direktorius: „Gal kažkam ir nereikėjo tų pinigų. O mums – reikia!“
„Rokiškio Sirena“ archyvo / Rokiškio autobusų parko direktorius Virginijus Matulka teigė, kad jo vadovaujamai įmonei pinigų reikia.

„Skola – ne rona, neužgis“, – skelbia tautos išmintis. Tačiau kai kurie rajono tarybos nariai rajono skolas panoro „užgydyti“: mat jei tos skolos mokėjimui suėjęs senaties terminas, tai ir grąžinti jos, esą, nereikia. Pamestos skolos paieškos rajono tarybos posėdyje įklampino politikus į ginčus. Kad rajono savivaldybė kitados nesumokėjo autobusų parkui daugiau nei ketvirčio milijono eurų – faktas: tą patvirtina ir savivaldybės auditoriai. Tačiau ar grąžinti šiuos pinigus – politikų nuomonės išsiskyrė. O štai Rokiškio autobusų parko direktorius Virginijus Matulka atviras: „Gal kažkam nereikėjo tų pinigų. O mums – reikia“.

Atėjo su sena skola
Prieškalėdiniame rajono tarybos posėdyje vienas iš svarstytų klausimų – ypač įdomus, galima sakyti, netgi kuriozinis. Buvo sprendžiama, ar kompensuoti įsiskolinimą Rokiškio autobusų parkui už nuostolius, patirtus vežant keleivius... 2003-2007 m. Įsisiskolinimo suma solidi – 258 798 Eur. Kitaip sakant, tuo metu, kai šie nuostoliai buvo patirti, jie siekė beveik milijoną litų.
Įdomu tai, kad tų nuostolių pasigesta tik dabar. O juk suma solidi. Skaičiuojant autobusais – tai maždaug keturios apynaujės mašinos. Paklaustas, kokiu būdu buvo tiek metų „pražiūrėta“ tokia didelė lėšų suma, Rokiškio autobusų parko direktorius V. Matulka tik pečiais gūžčioja: kas besupaisys, kas nutiko prieš 12-16 metų...
O tai gal to įsiskolinimo apskritai nėra? Jis yra. Kad tie pinigai nebuvo sumokėti, ne kartą raono tarybos nariams patvirtino Kontrolės ir audito tarnybos vadovė Danguolė Namajūnienė. Problema kilo dėl to, kad šis įsiskolinimas nebuvo savalaikiai ir tinkamai užfiksuotas.

Telieka geranoriškas kelias
Klausimo pranešėja Violeta Bieliūnaitė-Vanagienė teigė, kad minėtasis įsiskolinimas susidarė 2003-2007 m. Ir terminai jam išsireikalauti jau yra praleisti. Vienintelis kelias parkui atgauti savo lėšas – tai geranoriškas rajono tarybos sprendimas. Pranešėja paaiškino, kad skola nebuvo laiku užfiksuota, praleisti visi jos mokėjimo ir išieškojimo terminai. Ji pripažino – bendrovė negali kategoriškai reikalauti skolos. Tačiau atliekant autobusų parko veiklos auditą, Kontrolės ir audito tarnyba nustatė, kad šis įsiskolinimas yra, ir savivaldybė pagal Susisiekimo ministro įsakymą, tuos nuostolius privalėjo kompensuoti, tačiau to nepadarė. Rajono savivaldybės Kontrolės ir audito tarnyba pateikė rekomendaciją, kurią vykdant, ir kreipiamasi į rajono tarybą, kad ji leistų grąžinti įsiskolinimą.

Rajono tarybos narių pasvarstymai
Tuo tarpu rajono tarybos narys Irmantas Tarvydis tvirtino, kad jokios skolos nėra. Jis atkreipė dėmesį, kad įmonės finansiniuose dokumentuose nesutampa kai kurios dotacijų sumos. V. Bieliūnaitė-Vanagienė paaiškino, kad jos ir neturi sutapti, nes dotacijos gaunamos ne tik iš savivaldybės.
Antanas Vagonis teigė, kad ankstesnės valdžios nevykdė savo įsipareigojimų. „Aš tai galvoju, kad turėtų būti aiškiai apibrėžta, kad duotuojame įmonę, tai dotuojame“, – sakė jis. Eksmeras pabrėžė, kad jam dirbant Rokiškio komunalininko vadovu, iš savivaldybės ateidavo siūlymai nerašyti sąskaitų už paslaugas, o tas sumas nurašyti į įmonės nuostolius, kas yra neteisėta.Ir A. Vagonis siūlė keisti tarybos sprendimą, kuriame skirtas lėšas autobusų parkui įvardinti ne kaip senos skolos grąžinimą, o kaip dotaciją. „Ar galima pakeisti dokumentą, kad tai dotacija autobusams pirkti, ar atlyginimams kelti“, – sakė A. Vagonis.
Rajono tarybos narys Algis Čepulis manė, kad grąžinti tinkamai neįformintą skolą, būtų pažeidimas.
V. Bieliūnaitė-Vanagienė teigė, kad pavadinimas tėra tik žodžių žaismas. Nes patį skolos faktą užfiksavo rajono Kontrolės ir audito tarnyba.
I. Tarvydis primygtinai siekė išsiaiškinti, yra skola ar ne.
Savivaldybės kontrolierė Danguolė Namajūnienė paaiškino, kad jos tarnyba rekomendavo kompensuoti nekompensuotus nuostolius. Pagal ministro nustatytą tvarką, ši suma privalėjo būti kompensuota.O pagal apskaitos standartus, kadangi kita šalis – savivaldybė – nepriėmė to, tai įstaiga ir negalėjo tos sumos įtraukti į skolą. Nors ir turėjo tą padaryti.
Vicemeras Tadas Barauskas teigė: „Aš paantrinsiu Kontrolės ir audito tarnybos vadovei. Skola yra ir mes ją turime. Tik ji nebuvo teisingai užfiksuota“, – sakė jis.
A. Vagonis svarstė, kad skola nebuvo atiduota, bet ir nebuvo fiksuota. Jis teigė, kad nėra žinoma, kas vyko 2003-2007 m. autobusų parke. Jis kalbėjo, kad biudžetui yra krūvis kažką atidavinėti už 2003 m.
Vicemeras T. Barauskas pabrėžė, kad dotacija ir skola nėra vienas ir tas pat. Mat jei parkui būtų skirta dotacija, skolos faktas niekur neišnyktų ir įmonė vėl galėtų jos reikalauti.
I. Tarvydis siūlė dėl skolos kreiptis į teismą. Jei teismas skirs, tada taip. „Mes negalim laisva ranka dalinti biudžeto pinigų, kurie galėtų būti skirti mokykloms ar socialinėm paramom“, – sakė jis.
A. Čepulis domėjosi, ar nauji autobusai būtų perkami ISUSU firmos.
Egidijus Vilimas, teigė, kad 2003-2007 m. jis buvo rajono meras. Jis tikino, kad klausimas dėl skolos iki mero ir rajono tarybos „nebuvo daėjęs“.
Tarybos narė Dijana Meškauskienė pabrėžė, kad kasmet klausant Rokiškio autobusų parko direktoriaus ataskaitas, nuolatos buvo minimas žodis „įsiskolinimai“.
Rajono tarybos nariai priėmė sprendimą kompensuoti Rokiškio autobusų parko įsiskolinimus. Už tai balsavo 15 tarybos narių.

Naudos autobusams pirkti
Kam bus skirtos lėšos, gautos iš rajono savivaldybės, jau aišku. Jos bus skirtos įsigyti naujesniems autobusams. Antai dabar Rokiškio autobusų parke yra 43 autobusai. Iš jų trys ketvirtadaliai – 32 autobusai yra „vyresni“ nei 20 metų. Buvo pateiktas keturių autobusų, jau nebetinkamų eksploatacijai sąrašas. Parko specialistai išanalizavo, kad kiekvienam tokiam autobusui eksploatuoti per metus reikia 22-32 tūkst. Eur. Beveik 4 tūkst. Eur sudaro vien tik vieno autobuso remonto išlaidos. Kurą šie seni autobusai irgi srebia dideliais kiekiais: maždaug 26-30 l/100 km.
Šie keturi autobusai yra dideli – apie 50 vietų. Jie būtų keičiami naujesniais ir mažesniais, 19+1 vieta autobusais, kurių kaina būtų maždaug 40-50 tūkst. Eur ir šiek teik didesniais, skirtais tarpmiesčiui, 34-ų sėdimųjų vietų autobusais, kurių vieno kaina būtų 70-80 tūkst. Eur. Bendrovė dairosi ne naujų, o jau naudotų, pagamintų 2010-2014 m., autobusų.
„Tačiau vertinant ilgalaikį rezultatą, 4 autobusų eksploatavimo kaštai sumažės 33 proc. Paskaičiuoti ekonominį efektą yra gana sudėtinga, nes per ilgą laikotarpį atnaujinant autobusus, gali tekti atsisakyti kai kurių maršrutų aptarnavimo, nes nebeturėsime tam techninių galimybių. Be to situacija ir toliau prastės, nes eksploatuojant iki 40 metų senumo autobusus, nebetinkamų naudoti autobusų skaičius tik didės“, – naujesnių autobusų įsigijimo svarbą rajono tarybai motyvavo Rokiškio autobusų parko direktorius.

Dalintis naujiena
Rašyti komentarą