Apie ralį žiūrovo akimis: išnaudotas ir prarastas progas bei galimybes pasitempti (21)

Publikuota: 2020-08-02 Kategorija: Politika
Apie ralį žiūrovo akimis: išnaudotas ir prarastas progas bei galimybes pasitempti
Linos Dūdaitės-Kralikienės nuotr. / Greičio ruožas Rokiškyje. Žmonių minia. O kur, atleiskite, tualetas?

Ralis Rokiškyje šiemet įplieskė kaip niekad daug ginčų: jaunimas prieš vyresniuosius, interneto turėtojai (Dieve, koks stebuklas XXI a.) prieš tuos, kurie nemoka ir nemato reikalo mokytis juo naudotis, adrenalino mėgėjai prieš tylos ir lakštingalų suokimo vidury miesto garbintojus. Vieniems tai proga bent dvi dienas pamatyti gyvą, energija ir džiaugsmu pulsuojantį Rokiškį. Kitiems – tai trys dienos karo veiksmų zonoje, garsiai piktinantis, kad dabar iki parduotuvės teks paėjėti 50 metrų tolėliau.

Iš karto deklaruoju savo požiūrį į automobilių sportą: aš juo nesižaviu. Na, tiesiog žinau, kas yra Benediktas Vanagas, Vaidotas Žala na ir dar girdėtos Švedo, Notkaus ir kelių kitų pavardės. Iš rokiškėnų meistrų žinau Virginijų Daudžvardį, Matą Valiulį su Giedriumi Firantu ir Petrą Šiaučiūną. O kitų dalyvių pavardės lyg ir kažkur girdėtos, bet nieko nesako. Pasidomiu, kiek lietuvių važiuoja ir kaip jiems sekasi Dakaro ralyje. Maždaug prieš porą metų „Pupelės“ kavinėje sutikau tokį malonų vyruką, su kuriuo, kol ruošė abiems kavą, šnekėjome žvėrių ant kelio tema. Išėjus iš kavinės, mano vyras klausė, apie ką aš su pačiu Martynu Samsonu kalbėjau. Neatpažinau mūsiškio ralio krikštatėvio. Ir nuotraukos su Benediktu Vanagu vis dar neturiu. Taigi, perdėta meile automobilių sportui manęs neapkaltinsi...

Ralis man ne kiek šventė, kiek darbas. Apie patį ralį sunku ką nors naujo parašyti: žinios skrieja esamuoju laiku, ir prasmės turi tik tiesioginės transliacijos. Nes kol atvažiuosi iš ruožo, kol parašysi straipsnį, sukelsi nuotraukas, jau bus pralėkę mažiausiai dar du greičio ruožai ir žinios jau bus beviltiškai pasenę. Todėl grožintis automobiliais, lankantis greičio ruožuose, man ralis buvo trys dienos, kai reikia tolėliau palikti automobilį ir daugiau vaikščioti. Vaikščioti aš mėgstu. Taigi, bevaikščiojant šventiškai šurmuliuojančio miesto gatvėmis, ralio spaudos centre ir greičio ruožuose per šias dienas galima pasidaryti daug įdomių atradimų.

Pirmasis džiugus atradimas, apie kurį pranešė spaudos centre – Rokiškis yra puikus miestas: per visas varžybų dienas nenutiko nė vienas su šiuo renginiu susijęs incidentas, kuriam spręsti būtų prireikę policijos pagalbos. Kitas didelis pliusas, vėlgi išgirstas iš kolegų žurnalistų, – miestas pagaliau mokosi išnaudoti privalumus, kuriuos teikia šios varžybos. Antai, vos paskelbus, kad renkamos vietos ralio dalyviams apgyvendinti, oficialioje varžybų paskyroje pasipylė komentarai: „Sodyba su pirtimi. Priimtume 4 žmones. Tel...“. Pasitempė ir kavinės: pakeitė darbo laiką, išplėtė staliukų skaičių. Taigi, ėmė suprasti, kad šventė yra tai, kas gali nešti ne tik problemas, bet ir pajamas. Deja, laisvų nišų dar daug. Štai ralio greičio ruožuose vienintelė prekybos maisto produktais ir gėrimais vieta buvo kur? Teisingai, prie V. Žalos tramplino. O kituose ruožuose tikriausiai nėra norinčiųjų nusipirkti kokio gėrimo ar vandens. Ruožuose buvo nemažai šeimų su mažyliais, kurie mielai suvalgytų kokių ledų ar vafliuką. Taip pat ir šeimų su augintiniais. Jie irgi mielai nupirktų bent jau vandens šuneliui palakinti. Taip pat klestėtų ir sulankstomų kėdučių, pagalvėlių prisėsti (mielosios kolegės mezgėjos – idėja jums) ir kitokių rankdarbių prekyba. Tai kodėl niekas to nedaro?

Kur reiktų pasitempti organizatoriams? Pirmiausia, paties renginio formatas ir su tuo susijusi prekyba bilietais. Kalbėkime atvirai: jei nesate ralio fanatas, pirkti bilietą tiesiog neapsimoka. Ir taip sakau ne dėl to, kad aš turiu akreditaciją. Paskaičiuokime. Jei jūs nusipirkote bilietą, dar neprasidėjus varžyboms, turite daryti pirmąjį sprendimą: arba dalyvauti atidarymo šventėje (nemokama), arba vietoj jos važiuoti į 1-3 arba į 2 greičio ruožus. Kodėl? Nes jei išvažiuosite iš miesto jau po atidarymo, iki greičio ruožų tiesiog nespėsite atvažiuoti. Taigi, jei apsisprendėte dalyvauti pirmuosiuose ruožuose, vargiai bespėsite į 4-5 ruožus, vykstančius mieste. Mat teoriškai pirmosios dienos greičio ruožai lyg ir netoli, tačiau jums prireiks laiko išvažiuoti, o ir mieste pasistatyti automobilį pavėlavusiems reikia palinkėti sėkmės. Mes atvažiavome į miesto ruožus prieš pusvalandį, o automobilį teko statyti prie Kūno kultūros ir sporto centro šaudyklos.

Be to, jei rinksitės strategiją išlydėti iš Nepriklausomybės aikštės sportininkus ir pažiūrėti miesto greičio ruožus, jie, kaip ir koncertas vakare, nieko nekainuos. Vadinasi, praktiškai bilietas reikalingas tik antrai ralio dienai.

Neprofesionalus ralio žiūrovas (o tokių dauguma), ypač, jei jis ne vietinis, antrąją ralio dieną, geriausiu atveju, spės pamatyti du-tris ruožus. Kodėl? Visų pirma, ralio ruožo trasa uždaroma likus valandai iki pirmosios mašinos starto. Ir atidaroma tik tuomet, kai ta trasa pravažiuoja vadinamoji „šluota“. Iki tol nei pėsčiomis, nei automobiliu raižyti po greičio ruožo trasą negalima. Jūsų pačių labui. O antrosios dienos ruožai suplanuoti taip, kad juose faktiškai nėra pertraukos. Pavyzdžiui, 11-ajame ruože pravažiavus paskutinei „gazelkai“, toje pačioje vietoje jau po 10 min. prasidėjo 13-asis greičio ruožas. Visi ralio automobiliai vieną kartą tą ruožą pravažiuoja maždaug per valandą. Taigi, vienoje vietoje esate uždaryti maždaug 2 val. Žinoma, jei gerai išmanote rajono kelius ir keliukus (va čia ir paaiškėja, kad turėti vyrą karį savanorį yra nemenka nauda), galite laiko šiek tiek sutaupyti. Taigi, reziumuojant, galima pasakyti, kad bilieto faktiškai reikia antrajai ralio dienai. Kitaip sakant, dviems-trims greičio ruožams bei koncertui.

Su spaudos centro vadovu kalbėjomės apie tai, ar nebūtų galima ralio ilginti: taip žmonės, įsigiję bilietus, galėtų pamatyti gerokai daugiau. Pašnekovas sakė, kad tris dienas vyksta pasaulio čempionato etapai, tačiau juose nuvažiuojama dukart daugiau kilometrų, ne Samsonas Rally Rokiškis. Mūsų ralyje nuvažiuota kiek daugiau nei 140 sportinių kilometrų. Didžiausias automobilio išvystytas greitis buvo per 170 km/h.

Kolegos žurnalistai rokiškėnams pataria rinktis dvi strategijas. Viena jų – jau minėtoji: pasirenki patogią vietą ir grožiesi visų ralio dalyvių važiavimu. Kita: pažiūrėti kokių 15-kos greičiausiųjų pasirodymus, ir nerti į kitą greičio ruožą. Tuomet jau patarimas: apsiginkluokite geru žemėlapiu ir automobilį palikite taip, kad išvažiuoti galėtumėte nekirtę ralio trasos.

Nors žiūrovai kasmet drausmingėja, ir kamikadzių, lakstančių po trasą, skaičius mažėja, visgi „drąsuolių“ pasitaiko. Tą pasakojo greičio ruožą stebėję asmenys. Vienam pilietis su traktoriumi per trasą į laukus veržėsi, kitam žiūrovų grupelė vis taikydavosi kelią perbėgti. „Jie piktinosi, kad draudžiu per trasą eiti. Aš kelis kartus garsiai pakartojau, kad eiti negalima. Įspėjau, kad ir kiti žiūrovai bus liudininkai, jog tie žmonės ne kartą buvo perspėti“, – sakė trasą saugojęs asmuo.

Rajono žmonės ne tik į ralio trasas veržėsi. Rokiškėnas, kurio pareikalaujama laikytis taisyklių, žvėrėja akyse. Tuo įsitikino miela panelė, saugojusi užtvarą prie bažnyčios. Mergina neslėpė, kad ko tik apie save ir ralį neprisiklausė. Mat jei kas leistų, tai ne tik prie parduotuvės, bet ir į parduotuvę rokiškėnai automobiliais važiuotų. Paėjėti 50 m – nepakeliamas iššūkis garbei ir orumui.

Čia jau akmenėlis, tiksliau riebus akmuo būtų ir į rajono vadovų daržą. Pirmiausia, šiemet apie uždarytas gatves gyventojai nebuvo informuoti spaudoje. Todėl ne visi spėjo pasiimti leidimus įvažiuoti ir dėl to kilo barnių.

 Kitas nestrategavimo pavyzdys: puikiai žinome, kad Rokiškio centre net ir nedidelės šventės metu nėra kur pastatyti automobilį. „Rokiškis – Lietuvos kultūros sostinė“ atidarymo metu ši problema buvo kuo puikiausiai išspręsta: paleisti mokyklų mikroautobusai, nemokamai vežę žmones į šventės vietą. Taip buvo išvengta automobilių kamščių, miestas nebuvo užkištas mašinomis. Kodėl dabar to negalima padaryti? Kam senukui traukti iš garažo mašinėlę, važiuoti į centrą apsipirkti, kai artimiausia vieta, kur galima pastatyti mašiną yra... prie senųjų kapinių. Miesto greičio ruožų metu taip pat kone iki Bajorų buvo pristatyta mašinų.

Atskiras ačiū pusgalviui (kitaip to žmogaus nepavadinsi), leidusiam statyti automobilius prie bažnyčios tvoros. Pandėlio gatvėje toje vietoje yra vingis ir matomumas faktiškai nulinis. Šį ruožą ir jo pavojus aš žinau mintinai, nes labai dažnai ten važiuoju. Taigi, važiuojant šia atkarpa apie bažnyčios kampą, vairuotojas privalo ne tik griežtai laikytis savosios eismo juostos (ištisinė linija, kaip suprantate, nupiešta ne veltui), bet ir gerokai sulėtinti. Mat iš sodų minantys dviratininkai turi bjaurią ydą: minti kelio viduriu arba priešpriešine juosta. O dabar, šioje pavojingoje vietoje vienoje juostoje sustačius automobilius, nuo miesto centro į Pagoję važiuojantys vairuotojai turėjo išvažiuoti į priešpriešinę juostą, rizikuodami kaktomuša susidurti arba su dviratininku, arba su priešais atvažiuojančiu automobiliu, kuris, beje, netgi neturi kur pasitraukti. Taigi, šioje vietoje „ožių ant liepto“ pasimatymas tiesiog užprogramuotas.

Toliau: skundžiamės, kad autobusai važinėja pustuščiai. Pasiskaičiuokime, kada vėliausiai iš Rokiškio galima išvažiuoti į Obelius, Pandėlį, Jūžintus, Juodupę, Kamajus? Akivaizdu, kad ten gyvenantys žmonės į ralį gali atvykti tik savo transportu. O kodėl negalima šiomis dienomis (ir ne tik ralio, bet ir, pavyzdžiui, Rokiškio miesto gimtadienio metu), pasiųsti keletą papildomų maršrutų? Kad žmonės galėtų pasigrožėti raliu, jo koncertu? Gal tada ir besipiktinančiųjų bus mažiau?

Kitas su tuo susijęs pasiūlymas: ar autobusų parkas negalėtų suorganizuoti pavėžėjimo į greičio ruožus? Niekas nesako, kad nemokamai. Kodėl negalima už porą eurų nuvežti žmones, tarkime: iš autobusų stoties ar nuo bažnyčios į ralį, pasibaigus jam, parvežti atgal į Rokiškį? Juk vežami žmonės į paplūdimius, apsipirkti ir pan. Ir tie maršrutai apsimoka. Kodėl čia nepadarius to paties? Ir parkui uždarbis, ir žmonėms nereiktų sukti galvos, kaip nuvažiuot. Reikia didesnio lankstumo, strategavimo į priekį.

Atskiros plytos nebe į daržą, nebe į langą, o į galvą nusipelno tie, kurie organizavo miesto greičio ruožų aptarnavimą. Jūs man mandagiai paaiškinkite, kur buvo tualetas greičio ruože nuo Laisvės gatvės iki Krašto muziejaus? Ir kiek toje atkarpoje buvo žmonių? Įskaitant šeimas su mažais vaikais. Suaugę gali pakentėti. Bet XXI a. vesti vaiką į krūmus daryti didelių ir mažų reikalų, rizikuojant įminti į ankstesnių krūmų lankytojų organizmo veiklos produktus, yra mažiausiai neoru. Taip pat neoru ir ne dangiškai kvepianti Nepriklausomybės aikštė.

Dar viena pražiopsota proga yra mūsų miesto garsinimas. Aš po miestą vaikščiojau daug. Samsonas Rally Rokiškis atributikos buvo daug ir visokios. Nuo pjaustymo lentučių ir sulankstomų kėdučių su šaltkrepšiais, iki lipdukų, kepurėlių, striukų ir net pliušinių meškiukų. Štai B. Vanago stovyklavietėje buvo galima įsigyti nuo kelis eurus kainuojančio šratinuko, Vyčio lipdukų, iki pusšimtį eurų kainuojančių džemperių. Nesinori reklamuoti, bet daiktai tikrai gražūs ir kokybiški. Ir pažiūrėkite, kiek žmonių vilkėjo marškinėlius su Vyčio atvaizdu? Labai norėtųsi įvairovės: kad daugiau mūsų sportininkų pardavinėtų savo atributiką. Nes ne iš vieno žiūrovo girdėjau, kad jie mielai įsigytų marškinėlius su šio ralio sparnuota fraze tapusia „No rally, no sex“.

O kur, dovanokite, Rokiškio atributikos palapinė? Kur žmogus galėjo nusipirkti puodelį, šaldytuvo magnetuką, ar marškinėlius su mūsų miesto simboliais? Dar sakytum, kad nėra ką pasiūlyt. Betgi yra prigaminta visokiausių ir gražių, ir smagių daiktų. Kada jūs dar tiems žmonėms ruošiatės Rokiškį rodyti? Tokios palapinės turėtų būti ant kiekvieno kampo. Atskiras ačiū už nedidelį tautodailininkų turgelį penktadienį. Mieli Rokiškio amatininkai, meistrai – tai vienintelė proga, kai mieste yra tiek daug užsieniečių. Kodėl nepasinaudojate ja parduoti savo gaminius? Taip pat reiktų labiau reklamuoti gražiausias mūsų miesto vietas: muziejų, bažnyčią, kad svečiai užsuktų čia pasižiūrėti. Juk vien tik žurnalistų buvo iš Latvijos, Estijos, Suomijos, Vokietijos. Lenktynininkus atlydėjo jų šeimos, sirgaliai. Jiems reikia atributų, neįkyriai, bet kasdien primenančių apie mūsų miestą.

Dar viena vieta, kur reiktų mums visiems pasitempti, tai amžinas lietuvio noras, kad išdvėstų kaimyno karvė. Šiuo atveju, kad apsiverstų lenktynininko automobilis. Kaip sakė greičio ruože prie Žiobiškio sutiktas ralio fanatas, kitur žmonės ploja už tai, kad lenktynininkas techniškai įveikė sudėtingą posūkį. Pas mus gi tik ir laukiama, kad kas nors nusivers kūliais nuo trasos. Šiuo atžvilgiu ralis buvo sėkmingas: trasos nebaigė daugiau nei trečdalis ekipažų. Nepaisant to, kad ralį laimėjo ekipažas iš Rusijos, tikruoju laimėtoju galima drąsiai skelbti rokiškėno Mariaus Žiukelio ekipažą. Kuris pelnytai gali džiaugtis stebuklingu išsigelbėjimu, kai automobilio stiklą pervėrė didžiulis mietas. Atskiro pagyrimo už rinkodarą nusipelno P. Šiaučiūnas, už taiklų komandos pavadinimą: „Avela Racing Team“. Užsieniečiui, kuris kirčiuotų e raidę, tai skamba kilniai: Avela. O mums – ironiškai, taikliai ir, svarbiausia, rokiškietiškai.

Ralio didelis pliusas yra tai, žiūrovai išties yra draugiški. Čia nieko tokio, atsiklausus, paglostyti kaimyno šunį. Prieš išlankstant kėdutes paklausti aplinkinių, ar neužstosite vaizdo. Pasikalbėti su trasos kaimynu, ypač ralio fanatu. Kur gi kitur sužinosi, kad „gazelka“ gali išvystyti iki 170 km/ val. greitį? O, be to, jai remontuoti naudojamos originalios detalės. Kaip visada, pačios populiariausios remonto priemonės vis dar yra lipni juosta ir paprasti laidų sutrauktukai.

 Ir jei ankstesniais metais būdavo tokių, kurie dar gerokai iki greičio ruožo pradžios jau prilupę miegodavo „su vaizdu į Žalos trampliną“, tai dabar neblaivių žiūrovų buvo gerokai mažiau.

Ir, o taip, ralis ir kelius niokojo, ir javų laukus žiūrovai apmindė. Ir netgi kai kurie lenktynininkai netyčia savo automobilių radiatorius rugiais papuošė. Būna. Organizatoriai teigė: ralis apdraustas, tad ir žala bus atlyginta.

Dalintis naujiena
Rašyti komentarą