Moderniosios technologijos bibliotekoje – priemonė mažinti socialinę atskirtį (0)

Publikuota: 2019-11-28 Kategorija: Kultūra
Moderniosios technologijos bibliotekoje – priemonė mažinti socialinę atskirtį

Biblioteka jau seniai nebėra vien tik knygų namai. Rokiškio rajono savivaldybės Juozo Keliuočio viešoji biblioteka – rajono informacinių technologijų raidos flagmanas. O jos, kartu su kolegomis iš Latvijos – Jėkabpilio ir Ludzos savivaldybėmis – įgyvendinamas projektas 2014–2020 m. Interreg V-A Latvijos ir Lietuvos bendradarbiavimo programos projektas „Interaktyvi edukacinė erdvė – efektyvus socialinės integracijos būdas vaikams iš nepalankiose sąlygose gyvenančių šeimų“, LLI-263 (OPEN UP) su informacinių technologijų pasauliu, jo naujovėmis, tendencijomis ir galimybėmis supažindino vaikus, patiriančius socialinę atskirtį.


Unikalus projektas
Rokiškio rajono savivaldybės Juozo Keliuočio viešoji biblioteka viena pirmųjų šalyje pradėjo mokyti visuomenę informacinio raštingumo. Daugelis rokiškėnų būtent ten pradėjo pažintį su informacinių technologijų pasauliu. Tad rokiškėnai bibliotekininkai turi pakankamai žinių ir patirties imtis tokių projektų, be to, puikiai jaučia visuomenės poreikius ir į juos lanksčiai reaguoja.
Projektas „Interaktyvi edukacinė erdvė – efektyvus socialinės integracijos būdas vaikams iš nepalankiose sąlygose gyvenančių šeimų“, LLI-263 (OPEN UP) siekia sukurti tinkamas sąlygas Rokiškio (LT), Ludzos (LV) ir Jekabpilio (LV) bibliotekose, kurios palengvintų  vaikų iš socialinę atskirtį patiriančių šeimų ekonominę ir socialinę padėtį ir prisidėtų prie Latvijos ir Lietuvos pasienio regionų bendradarbiavimo.
2018 m. birželio  Juozo Keliuočio viešojoje bibliotekoje pradėta rengti interaktyvi edukacinė vaikų ir paauglių mokymosi erdvė sulaukė didžiulio dėmesio ir suteikė rokiškėnams daug naujų galimybių. Specialiai pritaikytame kambaryje  yra didžiulė interaktyvi lenta, „Xbox“ žaidimų konsolė, 3D spausdintuvas, interaktyvus žaidimų stalas, kompiuteriai ir kitos modernios technologijos, kurios vaikams suteikia galimybę žaisti interaktyvius žaidimus, bendrauti ir mokytis. Šios technologijos suteikia vaikams ne tik daug naudingų žinių, bet ir galimybių, taip mažindamos nepasiturinčių šeimų vaikų socialinę ir ekonominę atskirtį.
Projekto dėka Latvijos, tiek Lietuvos bibliotekose įrengtose mokymosi erdvėse vaikų grupės mokosi naudotis moderniomis technologijomis, padedami savo srities profesionalų. Daug dėmesio sulaukė fotografijos bei filmavimo subtilybių pamokos, mokymai kurti, montuoti filmukus. Popamokinių užsiėmimų metu vaikai lankė įvairias institucijas, įmones, organizacijas, susipažino su įvairių sričių specialistais bei jų darbo specifika. Interaktyvioje edukacinėje erdvėje vaikai ir paaugliai ne tik mokosi, bet ir saugioje, kūrybingoje aplinkoje leidžia laisvalaikį vyksta 3D filmų peržiūros, interaktyvių stalo žaidimų popietės, kiti įdomūs ir didelės sėkmės sulaukę renginiai. Bibliotekos darbuotojai kviečia moksleivius į įvairius įdomius renginius, kad kuo platesnis vaikų ratas susipažintų su biblioteka, joje teikiamomis žiniomis ir galimybėmis. Projekto metu buvo suorganizuoti net 36 mokymai vaikų grupėms.
Tarp labiausiai vaikus dominančių technologijų – 3D spausdintuvas. Jis mūsų rajone dar didelė naujovė ir tokių viešai prieinamų įrenginių reta. Vaikai, naudodamiesi juo, įgyja ne tik informacinių technologijų žinių, bet ir modeliavimo, projektavimo, konstravimo patirties, pamato savo veiklos rezultatus praktiškai. Pavyzdžiui, vaikų kurtais, 3D spausdintuvu pagamintais žaisliukais buvo papuošta bibliotekos kalėdinė eglutė, buvo kuriami paukščių, žvėrelių modeliai.
Kaip pasakojo projekto Lietuvoje koordinatorė Rasa Vingelienė apie projektą atsiliepė taip: „Užsiėmimai vyksta kartą per savaitę, po pamokų. Vaikams suteikėme galimybę ne tik praturtinti savo žinias, bet ir susipažinti su bendraamžiais, suteikėme saugias, tinkamas sąlygas turiningam bei naudingam laisvalaikiui“.  Praktika parodė, kad naujoji užsiėmimų erdvė – puiki priemonė skatinti socialinę atskirtį patiriančių šeimų vaikų saviraišką, ugdyti socialinius įgūdžius ir papildyti jų žinių bagažą šiuolaikiniam jaunimui aktualia informacija.

Tarptautinės stovyklos
Projekto dėka surengtos dvi tarptautinės stovyklos Lietuvoje ir Latvijoje. Kiekvienoje stovykloje dalyvavo po 10 socialinę atskirtį patiriančių šeimų vaikų iš Rokiškio (LT), Ludzos (LV) ir Jekabpilio (LV). 2018 m. vasarą Rokiškėnai vaikai džiaugėsi 5 dienų stovykla Jekabpilio (LV) rajone.  
Kita vaikų grupė smagiai bei turiningai savaitę stovykloje Rokiškio rajone esančiame Žiobiškio kaime praleido šių metų birželio mėnesį. „Abiejų stovyklų metu Latvijos bei Lietuvos vaikai galėjo ne tik susipažinti su abiejų šalių kultūriniais panašumais ir skirtumais, bet ir tobulinti kalbas, dalyvauti įvairiuose mokymuose, užsiėmimuose, žaisti interaktyvaus stalo žaidimus, gaminti įvairius modelius naudojantis 3D spausdintuvu bei užsiimti kitomis smagiomis veiklomis“, – pasakojo R. Vingelienė.

Moksleiviai –  aktyvūs bibliotekų lankytojai
Kaip teigia projekto Lietuvoje koordinatorė Rasa Vingelienė, bibliotekų darbuotojai pastebi, jog biblioteka tampa vis labiau patraukli vaikams, paaugliams ir jaunimui leisti laisvalaikį, bendrauti. Todėl tikimasi, jog projektas ne tik sudominos nepasiturinčių šeimų vaikučius, suteikė jiems naudingų žinių, padėjo susidraugauti su kitais vaikais, praplėtė akiratį, padidino motyvaciją mokytis, ir tuo prisidėjo prie  socialinės atskirties mažinimo. Projekto dėka įgyta įranga, žinios, gerosios patirtys bus naudingos ne tik projekte dalyvavusiems vaikams, jų šeimoms, bet ir apskritai rajono visuomenei, didins jos dėmesį informacinėms technologijoms, jų galimybėms, didins bibliotekos patrauklumą visuomenei.
Šis straipsnis parengtas naudojant Europos Sąjungos finansinę paramą. Už šio straipsnio turinį atsako Rokiškio J. Keliuočio viešoji biblioteka. Jokiomis aplinkybėmis negali būti laikoma, kad jis atspindi Europos Sąjungos nuomonę.


Daugiau informacijos apie projektą:
www.latlit.eu,
www.europa.eu,
www.rokiskis.rvb.lt,
www.facebook.com/rokiskioviesojibiblioteka

Dalintis naujiena
Rašyti komentarą