Rinkliavos už komunalinių atliekų tvarkymą mokėtojams (2)

Publikuota: 2018-11-16 Kategorija: Aktualijos
Rinkliavos už komunalinių atliekų tvarkymą mokėtojams

Nuo 2018 m. sausio 1 d. Rokiškio mieste ir rajone taikoma vietinė dvinarė rinkliava už mišrias komunalines atliekas. Tai atlikti savivaldybę įpareigojo atliekų tvarkymą reglamentuojantys teisės aktai – Atliekų tvarkymo įstatymas bei Vyriausybės nutarimu patvirtintos Vietinės rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžio nustatymo taisyklės bei Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2013 m. vasario 20 d. įsakymu Nr. D1–150 (su visais aktualiais pakeitimais).

Visi nekilnojamojo turto objektų savininkai privalo mokėti dvinarę rinkliavą, kurią sudaro pastovioji ir kintamoji dalys. Pastovioji dalis skiriama atliekų tvarkymo infrastruktūrai išlaikyti ir plėtoti (surinkimo priemonėms, antrinių žaliavų, buityje susidarančių pavojingų, didelių gabaritų atliekų surinkimo aikštelėms eksploatuoti, sąvartynams įrengti, uždaryti, rekultivuoti ir kt.), pastovioji dalis nėra priklausoma nuo susidarančio atliekų kiekio. Kintamoji dalis priklauso nuo atliekų kiekio, kurio atsikrato gyventojai, ir kuriam sutvarkyti teikiamos atliekų tvarkymo paslaugos: surinkimo, vežimo, šalinimo, priežiūros. Būtent šią, kintamąją, išlaidų dalį gyventojai gali sumažinti labiau rūšiuodami atliekas.

Pareiga mokėti vietinę rinkliavą už atliekų tvarkymą atsiranda ne nuo tada, kai pastatomas konteineris, o nuo tada, kai įvedama rinkliava, t. y. 2018 m. sausio 1 d. Anksčiau dėl atliekų surinkimo buvo reikalinga sudaryti tiesioginę sutartį su vežėju, o įvedus rinkliavą paslaugos sutarties sudaryti nebereikia. Mokama ne tik už atliekų išvežimą, bet ir už visą jų tvarkymo sistemos išlaikymą: atliekų šalinimą, rūšiavimą, naujų sąvartynų statymą, senų sąvartynų uždarymą ir pan. Pavyzdžiui, jeigu garažų bendrijoje nėra kolektyvinio konteinerio, tai neįrodo, jog atliekų apskritai nesusidaro. Jei asmuo susitvarkė, išsišlavė garažą, paprastai atliekos pašalinamos pakeliui, į artimiausius kolektyvinius konteinerius. Tos atliekos surenkamos vežėjų, vežamos, o tada rūšiuojamos, šalinamos... Visa tai kainuoja. Įvedus rinkliavą, dėl konteinerių pastatymo sodininkų ir garažų bendrijos pačios turėjo kreiptis į UAB Panevėžio regiono atliekų tvarkymo centrą (toliau – PRATC) Laukupio g. 3, Rokiškyje arba į AB „Rokiškio komunalininką“. Dar 2017 m. taikant įvairias informavimo priemones (spaudoje ir susitikimuose seniūnijose bei savivaldybėje) buvo skelbiama, kad įvedus rinkliavą, bus reikalinga mokėti už visus nekilnojamojo turto vienetus (tik namų valdoje yra mokama vien už gyvenamąjį namą). Buvo teikiama informacija, kad teks mokėti sodininkų ir garažų bendrijų nekilnojamojo turto savininkams, todėl prašyta sodininkų bei garažų bendrijų pirmininkus suderinti su bendrijos nariais konteinerių pastatymo vietas ir kreiptis į atliekų vežėjus dėl konteinerių pastatymo. Dažniausiai tokio kreipimosi nesulaukę PRATC darbuotojai tiesiogiai kreipdavosi į sodų ar garažų pirmininkus (pavykus juos surasti), siūlydami aptarti konteinerių pastatymo vietas. Tačiau dažniausiai buvo teigiama: „Aš ne pirmininkas“ arba „Nebe pirmininkas ir mums nereikia jokių konteinerių, nes jei pastatysite, reikės mokėti.“ Bandyta aiškinti, kad bet kokiu atveju mokėti teks.

Šiuo metu jau daugumoje sodininkų ir garažų bendrijų yra pastatyti kolektyviniai mišrių komunalinių atliekų konteineriai. Į šiuos konteinerius galima mesti tik mišrias komunalines atliekas, bet ne žaliąsias ar kitas didžiąsias ar pavojingas atliekas (pavyzdžiui, žolę, medžių lapus, nebenaudojamus baldus, jų dalis, automobilių detales, jų priežiūros priemonių tarą ir kita). Už neleistinų atliekų šalinimą gali būti surašomas administracinis teisės pažeidimų protokolas. Baudos gali būti skiriamos vadovaujantis ATPK (Administracinių teisės pažeidimų kodeksas) 366 straipsnio 1 ir 2 dalimi, kuriose numatoma: „...savivaldybių tarybų patvirtintų atliekų tvarkymo taisyklių pažeidimas užtraukia įspėjimą arba baudą iki vieno šimto keturiasdešimt eurų, o pakartotinai iki šešių šimtų eurų...“. Atliekų tvarkymo kontrolę atlieka seniūnijų ir PRATC darbuotojai. 

Gyventojai, gyvenamąją vietą deklaravę sodų bendrijose, turi individualius 120 l arba 240 l konteinerius ir moka kaip už gyvenamąjį namą. Šie gyventojai yra gavę metinius mokėjimo pranešimus (kartu su butų ir individualių gyvenamų namų mokėjimo pranešimais) ir jiems nereikės mokėti kartu su sodininkais, nes jie naudojasi ne kolektyviniais konteineriais, o individualiais.

Dauguma sodininkų bendrijų susidūrė su žmonių protestais, esą soduose jie tik vasarojantys, atliekas kompostuojantys, tad konteineriai nereikalingi, o mokestis už atliekas – už nieką. Tai netiesa. Vietinė rinkliava už atliekų tvarkymą yra skirstomas pagal susidarantį atliekų kiekį, o atliekos susidaro ir soduose, ir garažuose, ir namuose – visur, kur šeimininkauja žmogus.

Kiekvienas nekilnojamo turto savininkas ar įgaliotas asmuo yra atsakingas už rinkliavos mokėjimą, todėl jei dėl kokių priežasčių (nėra pašto dėžutės ir pan.) dar negavote mokėjimo pranešimo už buto, namo, sodininkų ar garažų bendrijos sodo ar garažo, administracinės paskirties, prekybos, sandėliavimo ar pan. nekilnojamo turto objektus, prašome kreiptis į Panevėžio regiono atliekų tvarkymo centrą Laukupio g. 3, Rokiškis arba skambinti telefonu 8 458 627 31. Mokėjimo pranešimo negavimas neatleidžia nekilnojamo turto savininko nuo atsakomybės mokėti vietinę rinkliavą.

Ateinančią savaitę PRATC išsiųs pirmuosius priminimus apie įsiskolinimus. Gavę priminimą skolininkai privalo susimokėti skolą per 30 dienų. Nesumokėjus teisės aktuose nustatytos ir administratoriaus apskaičiuotos rinkliavos, bus taikomos skolos išieškojimo priemonės. Taip pat informuojame, kad dėl skolos bus kreipiamasi į skolų išieškojimo bendrovę, vykdančią ikiteisminį skolos išieškojimą, o prireikus ir į teismą.

Dalintis naujiena
Rašyti komentarą

Rekomenduojami video